En skola där pedagogiken får styra

#

85 procent av de fristående skolorna i Sverige kategoriseras officiellt som ”allmänna”. En av dessa är Freinetskolan Tallbacken i Ljusdal, en populär och växande friskola med tydlig pedagogisk profil och lust att lära.

ljusdal

Tanken på att arbeta freinetpedagogiskt föddes redan när Mats Ericsson utbildade sig till lärare. I dag är han vd för och delägare i Freinetskolan Tallbacken i Ljusdal.

– När jag började som lärare ville jag arbeta utifrån Freinets idéer om samarbete, men det var inte så enkelt i praktiken. Ute på skolorna hade de visserligen arbetslag men de utnyttjade inte potentialen i arbetslaget. Jag tror inte på att alla lärare ska undervisa i allt, utan på en modell där man gör det man är bra på, berättar Mats Ericsson.

Tillsammans med några andra intresserade läste Mats Ericsson Freinets bok ”Lust att lära” och gick en kurs om freinetpedagogik arrangerad av Utbildningsradion. Och där någonstans föddes idén om att starta en fristående Freinetskola tillsammans.

– Att vi kunde starta Freinetskolan Tallbacken 1997 berodde mycket på den socialdemokratiske dåvarande ordföranden i barn- och utbildningsnämnden. Han tyckte det lät jätteintressant med en annan pedagogisk profil. Samtidigt insåg både han och skolchefen att kommunen inte skulle kunna göra detta själva. De två var verkligen intresserade av skolutveckling och ett stort stöd för oss.

Från början var tanken att skolan skulle hyra en del av fritidsgården av kommunen, men det sa byggnadsnämnden nej till eftersom lokalen saknade hiss. I stället fick de köpa ett gammalt epidemisjukhus av landstinget.

Ni startade som en ekonomisk förening men har valt att ombilda till aktiebolag, hur kommer det sig?

– Själva skolan har varit en ekonomisk förening men samtidigt som skolan grundades startade vi även ett fastighetbolag för att kunna lösa lokalfrågan. Att vi nyligen ombildade även skolan till ett aktiebolag hänger även det ihop med vårt behov av bra lokaler. Första året hade vi 37 elever. I dag går nästan 200 elever på skolan.

I takt med att Tallbacken fick fler elever ökade behoven av större och bättre anpassade lokaler. Först köpte skolan ytterligare en fastighet i närheten; den före detta folktandvården, och fick hyra in sig i kommunens idrottshall någon kilometer bort. Men det var ingen långsiktig lösning.

– När vi träffade en duktig arkitekt och fick se ritningar på en utbyggnad insåg vi vilket lyft det skulle bli om vi lånade pengar och byggde en ordentlig matsal och idrottshall. Vi tog kontakt med banken och de förstod inte varför vi var en ekonomisk förening. Det har inget egenvärde att skolan nu drivs som ett aktiebolag men det gör oss till en bättre affärspartner. Ett aktiebolag ger större insyn för banken och andra som vi har affärsrelationer med.

Vad tänker ni om de förslag om vinstförbud som diskuteras nu?

– Vi måste gå med vinst för att kunna amortera på lånen för tillbyggnaden. Det är inte samma sak som att vi plockar ut övervinster. Debatten just nu handlar bara om vinster, men att driva företag handlar också om risk. Just nu är räntorna låga, men den dagen de går upp måste vi ha en trygg ekonomi så att inte våra elever drabbas.

Här kan du läsa mer om Freinetskolan Tallbacken, om Célestin Freinet och om olika inriktningar på fristående skolor i Sverige

Dela på Linkedin Dela på Facebook Dela på Twitter