Disciplin och en internationell pedagogik på Engelska skolan

#

IES Barbara

MÅNGFALD | Barbara Bergströms mål var att starta och driva en skola som leddes bättre än den kommunala. Resultatet blev Internationella Engelska Skolan, med fokus på dels det engelska språket, dels disciplin och struktur.

– Engelskan är nyckeln till världen, och genom att erbjuda undervisning med lärare från engelskspråkiga länder ska våra elever behärska språket fullt ut. Att hålla på principerna om ordning är också viktigt för att lärare ska kunna arbeta och elever lära. Det är lika för alla.

Den första skolan startade 1993, bara ett år efter det att den nya friskolereformen trätt i kraft. Kärnverksamheten omfattar det som internationellt kallas middle school, alltså årskurserna 4–9. Barbara Bergström är själv lärare i grunden och när reformen gjorde det möjligt, sade hon upp sig från sin tjänst på en kommunal skola för att starta eget.

– Jag fick chansen att forma en skola jag trodde på. Det visade sig också att massor av föräldrar trodde på mig och mina idéer, för vi lyckades fylla den nya skolan från start och vi har de senaste åren vuxit med ungefär 2000 elever per år. Denna höst kommer vi att ha över 21 000 elever i 30 skolor, och med ytterligare mer än 100 000 barn i kö för att komma in.

Det här är en del av broschyren För valfrihet för barn och föräldrar från Friskolornas riksförbund (nytt fönster) .

Större mångfald än någonsin

Andelen elever som går i fristående förskolor och skolor ökar. Och aldrig tidigare har de pedagogiska alternativen varit så många för föräldrar och elever. Det är en mångfald som blivit möjlig tack vare rätten att välja förskola och skola.

Mer läsning om mångfalden i skolan

Nöjda barn och trygga föräldrar på Solberga förskola

Helhetslösning för varje elev på Pusselbiten skola

Med personlig utveckling på Lust & Lära

 

Dela på Linkedin Dela på Facebook Dela på Twitter